Przewodnik po skillach kapitańskich
krótki słowniczek
AA - auto atak
rez (resurect) - skill podnoszący sojusznika który nam padł (defeated).
HoT (healing over time) - efekt leczący (heal) który w przeciwieństwie do zwykłego healu nie daje morale na raz ale małymi porcjami w pewnych odstępach czasu
PoT (power over time) - analogicznie do HoT ale odnawia power
DoT (damage over time) - efekt raniący przeciwnika który zadaje obrażenia przez pewien czas w regularnych odstępach czasu, bleed
CD (cooldown) - czas po jakim można ponownie użyć danego skilla
popularne skróty
man-heal - Strength of Morale
RC - Rallying Cry
WC - War Cry
RtC - Routing Cry
MC - Muster Courage
WoC - Words of Courage
BS - Battle Shout
DB - Devastating Blow
PA - Pressing Attack
DS - Defensive Strike
SS - Sure Strike
VS - Valiant Strike
SL - Shadow's Lament
CA - Cutting Attack
GW - Grave Wound
IHW - In Harm's Way
LS - Last Stand
EfD - Escape frm Darkness
CoV - Cry of Vengeance
SB - Shield-Brother (skill i osoba na którą rzucono SB)
SA - To Arms
SoW - Strength of Will
OS - Oathbreaker's Shame
SoD - Shield of the Dunedain
NFW - Now For Wrath (trait kapitański - patrz RC)
CC - Crowd Control
AA - Auto Attack
Skille
Battle-Shout - Level 1 Pierwszy kapitański skill ranged (o dosyć krótkim zasięgu 20m) a zarazem nasze otwarcie rozgrywki (po buffach i markowaniu celu). BS zadaje niezbyt duży light damage jednak głównym celem tego skilla jest otwarcie na 10 sekund stanu Battle-readied (pozwalającego na użycie jednych z naszych najpotężniejszych skilli - PA i DB). Trait Renewed Voice pozwala na skrócenie CD z 20 do 15 sekund. Warto pamiętać, że mimo iż stan Battle-readied trwa teoretycznie 10 sekund to faktycznie mamy troszkę mniej czasu (8-9 sek) ze względu m.in. na animacje skilli.
Defensive Strike - Level 1 Nasz 1 skill melee (i przez długi czas jedyny otrzymywany na starcie). Jest to jeden z najczęściej używanych skilli kapitana. Tani koszt, standardowy damage AA, mały CD (3 sek) - czego chcieć więcej
. Może tylko możliwości poprawienia naszej obrony... hmm zaraz... DS dokładnie to robi! Przy każdym użyciu DS dostajemy 10 sek buff do Armour (a co za tym idzie zwiększenie naszych mitygacji). Legacja pozwala zwiększyć wysokość tego buffu. Z tych powodów w większości rotacji skilli stosowany jest bardzo często (bardzo = nawet co 2 skill).
Sure Strike - Level 1 Nowy skill wprowadzony wraz z Free To Play i dużymi zmianami u kapitana jakie ono przyniosło. Niski damage (taki sam jak DS), mały CD (6 sek), niski koszt powera i fakt, że SS nie może być zablokowany lub sparowany (przez moba o równym lub niższym levelu) powodują, że to doskonały spam skill w naszych rotacjach.
Devastating Blow - Level 2 Pierwszy prawdziwy skill melee zadający solidny damage i jednocześnie jeden z bardziej lubianych skilli. Wraz z PA jest to kwintesencja kapitańskiej walki melee. Wymaga stanu Battle-readied (otwieranego przez BS). Aktywuje stan Battle-hardened. Trait Battle-master zwiększa damage o 10% (wpływa na DB i PA). Trait Expert Attacks zwiększa o ok. 5% szansę na Critical Hit z PA i DB. Legacja również zwiększa szansę na Critical Hit (osobna legacja dla PA i DB). Prawidziwą zaletę tego skilla zauważa się dopiero z odpowiednio wysoką szansą na trafienie krytyczne (4 czerwone FTW
) gdyż DB ma dodatkowy bonus do damage'u w przypadku trafień krytycznych (crit ze skilli to 2x max damage, w przypadku DB jest to 3x
). Ponadto Critical Hit z DB aktywuje nam Enemy defeat response. Co do wyboru czy użyć DB czy PA: więcej niż 1 cel? PA. Nie? DB. Początkowo, ze względu na niski level i małą szansę na Critical hit PA może zadawać przeciętnie większy damage nawet na 1 cel.
Rallying Cry - Level 2 Pierwszy skill wymagający Enemy defeat response (np. śmierć moba, Critical Hit z DB i PA). Grupowy heal, jeden z ulubionych (najlepszy?
) kapitański skill którego użyteczność wzrasta znacznie w późniejszym czasue. Początkowo wydaje się mniej użyteczny ze względu na długi CD (45 sek) taki jak pozostałe nasze skille On defeat. Legacja pozwala zmniejszyć CD do 15 sek a bonusy z niektórych setów zbroi jeszcze dodatkowo zmniejszyć CD (w sumie obecnie do min 6 sek). Użyteczność dalej wzrasta z odpowiednim emblemem leczącym (Tactical Healing Rating i max na 3 legacjach: wysokość healu i oczywiście wspomniane CD RC) i dobrymi traitami (Now For Wrath!
i inne niebieskie). NFW dodaje do healu i HoTa RC także power-heal i PoT. Warto pamiętać, że power-heal z RC może być poprawiony przez zwiększenie Tactical Healing Rating i tylko przez 1 legację: Healing from Rallying Cry. Z THR 18-19 i wymaksowaną legacją power-regen (nie licząc efektu PoT) jest wyższy niż koszt skilla dając nam praktycznie darmowy grupowy heal. Jedynym minusem jest gdy nie mamy założonego NfW (szczególnie ze skróconym CD) RC staje się niesamowicie powero-żerny (np ganianie solo z Archerem bez NfW gdy RC jest jednym z nielicznych dostępnych heali).
Cutting Attack - Level 4 Jedyny prawdziwy kapitański DoT (buff z BoE także ma szanse na DoT mimo, że samo BoE DoTem nie jest). Dodatkowo zwiększa threat. Po ostanich update'ach użyteczność skilla wzrosła gdyż DoT jest tego samego rodzaju damage'u jaki ma broń (wcześniej DoT był zawsze Common, tylko sam atak był zadawany damagem broni). Legacja pozwala zwiększyć damage z DoTa. Jeden z naszych standardowych skilli DPS stosowany w większości sytuacji (tylko niektórzy bossowie mogą wymagać nie używania DoTów). Dosyć wysoki kosz powoduje, że raczej nie warto używać go na słabsze moby (nie wykorzystany w pełni DoT = wyrzucenie w błoto części powera). Jak każdy DoT najlepiej założyć go stosunkowo wcześnie w walce. W połączeniu z GW stanowi trzon kapitańskich skilli melee do tankowania. DoT CA nakłada (stack) się z takimi samymi DoTami innych kapitanów (jako, że CD skilla jest większy niż DoT 1 kapitan nie może założyć więcej niż 1 DoTa CA na raz).
War-Cry - Level 4 Kolejny nasz skill wymagający Enemy defeat response. Zmniejsza szybkość ataku o 10% (z traitem o dodatkowe 5%). Jest to szybkość ataku melee/range więc działa tylko na klasy używające głównie takich ataków (nie ma wpływu na szybkość skilli tactical). Warto rzucić jeśli grupa nie wymaga healu i nie ma aktywnego WC (czas trwania WC jest troszkę dłuższy od jego CD) chyba, że mamy głównie klasy atakujące skillami tactical. Niebezpośrednio zwiększa DPS grupy. CD skilla, jak wszystkich On Defeat to 45 sek a długość buffa WC to 1 min.
Tactic: On Guard - Level 6 Pierwszy prawdziwy (długoterminowy) buff kapitański (30 min). Jeden z 3 dostępnych buffów Tactics. Zwiększa Parry Rating z którego korzysta praktycznie każda klasa (Parry wymaga broni, Block - tarczy) w celu obrony przed atakiem przeciwnika (Parry działa tylko z przodu postaci). Początkowo gdy nie mamy innych Tactics rzucamy na wszystkich, gdy tylko dostaniemy Relentless Attack T: OG rzucane jest praktycznie tylko na klasę tankującą. Gdy mamy już więcej niż 1 Tactics warto spytać każdego który buff wolałby dostać, zasada jest prosta: ktoś domaga się konkretnego buffu - dajemy taki (można ew. spytać czy nasz Fervour Champ na pewno chce koniecznie buff na Parry jeśli usilnie się domaga T: OG
). W wypadku nieudzielenia odpowiedzi wspomniana zasada: wszyscy Relentless, tank On Guard. Legacja przydatna na broni buffującej zwiększa wielkość buffu.
Routing Cry - Level 8 Jeden z 2 kapitańskich skilli AoE, maksymalnie trafiający 6 celów pewną ilością light damage (mniejsza wartość niż większości skilli melee). Wymaga Enemy defeat response (np. śmierć moba, crit z DB i PA). Uzyteczność zostaje dodatkowo zwiekszona traitem Turn of the Tide który zwiększa damage skilla i dodaje 3 sekundowy Stun przy trafieniu (dając nam małą namiastkę CC). Traitowany RtC bywa bardzo użyteczny zarówno solo jak i w grupie, warto jednak pamiętać, że Stun z RtC (jak każdy inny stun) daje tymczasową niewrażliwość na kolejny Stun mogącą np. pokrzyżować plany grupowego Burglara na Fellowship Maneuver. Zwykle, lepiej odpalić RC lub WC chyba, że oba są na CD (lub mamy WC aktywny a nie potrzeba healu). Na 1 cel raczej użyteczniejszy będzie SL (jeśli SL jest On defeat, nie gdy mamy 5 czerwonych + Master of War) chyba, że zależy nam na stunie (niektóre moby, głównie bossy, są niewrażliwe na stun/CC ogólnie). Ogólnie to traitowany RtC potrafi czasem uratować tyłek solo i w grupie. Istnieje legacja Minor dodatkowo zwiększająca damage (w połączeniu z traitem może dać niezłe wyniki).
Make Haste - Level 8 Buff dający zwiększenie prędkości poruszania się (pieszo) o 25%. Dla porównania standardowe mounty dają +62% a wolne +32% (mounty szybkie mają +68%). Przydatne zarówno do gonienia uciekających mobów (głównie Etten) jak i uciekania przed nimi. CD można zwiększyć legacją z 20 do 45 sek. CD, jak większość skilli awaryjnych, to 5 minut.
Pressing Attack - Level 10 Jeden z 2 naszych AoE i zarazem jeden z podstawowych skilli melee. Wymaga stanu Battle-readied (otwierany przez BS). Aktywuje stan Battle-hardened. 2 ataki trafiające w max 2 cele każdy (każy z obu ataków ma słabszy damage niż AA, jednak w sumie dają więcej damage). Ponadto Critical Hit z 2giego ataku PA aktywuje nam Enemy defeat response. Legacja pozwala zwiększyć cele o max +5 (chociaż w więcej niż +2/+3 raczej nie warto inwestować, jest baaardzo droga). Kolejna legacja również zwiększa szansę na Critical Hit (podobnie jak dla DB, osobna legacja). Trait Battle-master zwiększa damage o 10% (wpływa na DB i PA). Trait Expert Attacks zwiększa o ok. 5% szansę na Critical Hit (wpływa na DB i PA). W związku z faktem, że PA trafia więcej niż 1 cel to w grupe mobów daje to nam większą szansę na Critical Hit i Enemy defeat response niż w przypadku DB. W tej sytuacji wybór czy użyć DB czy PA staje się prosty: więcej niż 1 cel? PA. Nie? DB. Podobnie jak DB użyteczność skilla wzrasta z levelem postaci. Początkowo, ze względu na niski level i małą szansę na Critical hit PA może zadawać przeciętnie większy damage niż DB nawet na 1 cel.
Call To Arms: Herald Of War - Level 10 Nasz pierwszy herald (pet). Przywołany pomaga nam w walce (czasem np. off-tankując moba). Herald nosi ze sobą Banner of War co daję aurę wokół niego z buffem zwiększającym Might i Agility. Początkowo mało żywotny, z czasem można poprawić jego przeżywalność i damage na różne sposoby: Armanents zwiększające pancerz, Trait Loyalty zwiększający damage heralda i jego obronę, Trait Precise Ally zwiększający o 20% damage (oba traity z czerwonej ścieżki Lead The Charge). W odróżnieniu od pozostałych 2 heraldów z banerami (Archer to osobna historia) ma trochę większy DPS na 1 skillu. Skille heralda są opisane osobno dalej. Heraldzi zwykle wypierani są przez sztandar na późniejszych levelach, szczególnie w grupie. Zaletą ich jest w grze solo możliwość aktywowania skilla Shield Brother na nich (a co za tym idzie zwiększenie jeszcze trochę DPSu i przeżywalności).
Noble Mark - Level 12 1szy z 3 marków (praktycznie jedyny nasz debuff) którymi kapitan może oznaczać przeciwnika (1 mark na 1 celu na kapitana). Mały DoT (wolno bo co 10 sek) i Threat over time (prawdopodobnie także co 10 sek). Jako, że zadaje damage rzucenie go na moba będąc poza walką powoduje 'wejście w combat'. Pełny LoM (5 żółtych i legendarny) zwiększa o 50% Threat over time. Przydatny głównie do tankowania/offtanku, chociaż w grupie zwykle bywają użyteczniejsze Telling lub Revealing. Kolejnym użytecznym zastosowaniem, głównie solo, jest pullowanie nim mobów (wraz z późniejszą zmianą na inny mark) gdyż jego zasięg 40m jest znacznie dłuższy niż 20m BS (a kapitan nie posiada zbyt wiele skilli zasięgowych).
Words of Courage - Level 14 Nasz podstawowy heal 1 osoby (nie można rzucić na siebie). Bardzo mały CD (3 sek), całkiem solidny heal z HoTem polepszony przez dobry emblem do leczenia (z legacji tylko Vocal Skills Healing ma wpływ) i trait Fear No Darkness. Jedynym praktycznie minusem WoC jest fakt, że kosztuje także trochę morale poza powerem. Jest legacja pozwalająca na zmniejszenie kosztów WoC poweru i morale ale IMHO są bardziej użyteczne legacje. Warto pamiętać, że HoT z WoC nie nakłada się ze sobą więc rzucając kolejne WoC na cel z aktywnym HoTem WoC powoduje usunięcie tamtego. Jednak w związku z faktem, że początkowy heal z WoC jest znacznie mocniejszy niż HoT w sytuacjach wymagających dużo szybkiego leczenia lepiej rzucić kolejny WoC niż czekać na wygaśnięcie HoTa (podobnie rzecz ma się z RC).
Muster Courage - Level 16 Nasz główny skill ściągający efekt Fear (różowy) - usuwa 3 feary do 5 leveli wyższe od naszego. CD to 30 sekund, również na 30 sek MC daje potężny buff do Fear Resistance więc można używać MC do ciągłego podtrzymania tego buffu (zwykle jednak lepiej poczekać aż będzie co ściągnąć). Legacja pozwala zmniejszyć CD z 30 na min 20 sek. Trait Strenght From Within dodaje do MC leczący tylko nas HoT (i jednocześnie uniemożliwia przyzywanie heraldów) który bywa całkiem przydatny.
Motivating Speech - Level 16 Kolejny kapitański buff długoterminowy (30 min). Daje każdemu z członków drużyny buff Motivated zwiększający maksymalną wartość morale o 5%. Bardzo użyteczna legacja pozwala zwiększyć moc buffu z 5% do maksymalnie 10% - jest ona praktycznie niezbędna na broni buffującej. Pluginy (np. Buff Bars) przydają się do śledzenia czasu tego buffu (podobnie jak buffów Tactics) aby móc odświerzyć go przed wygaśnięciem.
Telling Mark - Level 18 2gi z 3 marków którymi kapitan może oznaczać przeciwnika (1 mark na 1 celu na kapitana). Zwiększa damage zadawany mobowi (przez każdego) początkowo o 5%, z legacją w sumie o 10%. W grupie, szczególnie jeśli posiada się wymaksowaną legację, zwykle użyteczniejszy niż Revealing (szybsze zabicie moba - szybszy On Defeat Event
i większa oszczędność powera). Warto ustalić z 2 kapitanem na rajdzie kto rzuca jaki mark na bossa (ew. na RAT). W połączeniu z OS i szczególnie przy traitowaniu na pełne LoM TA daje niesamowity wzrost DPSu grupowego. Nawet gry używamy Revealing w grupie (i nie ma 2 kapitana) na czas OS często warto zmienić mark na Telling.
Escape from Darkness - Level 20 Główny kapitański rez. Domyślnie CD ma 30 minut, legacja pozwala zmniejszyć tę wartość o 10 minut a bonusy z setów pozwalają na jeszcze szybsze rzucanie reza. Zaletą jest fakt, że możemy go rzucać w trakcie walki. Trait Blood of Numenor (ciężki do zrobienia) sprawia, że rezowana osoba ma 100% power i morale.
Last Stand - Level 22 Nieśmiertelność. Bazowo czas trwania to 15 sekund. Trait Defiance zwiększa czas do 25 sekund i daje mały heal po zakończeniu LS (czas aby krzyknąć o pomoc do healera, użyć potkę, man heal czy rzucić sobie samemu jakiś heal). Długi CD (15 min) więc warto zostawić na sytuacje kiedy naprawdę się przyda. Warto także uprzedzić healera aby nie rzucał nam niepotrzebnie healów w trakcie działania LS i przygotował się na moment kiedy nam się on skończy. Stosowany czasem w połączeniu z IHW ale w związku z faktem iż IHW ma znacznie mniejszy CD (5 min) nie zawsze razem z IHW poleci LS. W 2 stronę czemu nie, skoro i tak nie można nas zabić to czemu nie rzucić IHW
. Isotną i czasem zapominaną rzeczą jest to, że gdy mamy ten 1 morale i dzielnie się trzymamy zbierając damage nie jesteśmy w stanie rzucić żadnego ze skilli kosztującego morale i power (WoC! i oczywiście ToN). Animacja LS trwa chwilkę więc lepiej rzucić go gdy mamy 700-800 morale niż gdy mamy 200-300 bo możemy po prostu nie zdążyć (szczególnie gdy akurat mamy inny skill aktywny). Last Stand jest skillem Fast ale animacja poprzedniego skillu też odrobinę opóźnia a w sytuacji wymagającej LS zwykle liczy się każdy ułamek sekundy.