A więc tak
, najpierw to witam wszystkich czytających ten temat. Szczególnie tych co już grają lub mają zamiar grać Guardianami. Już od pewnego czasu planowałem napisać trochę dłuższy poradnik o traitach, skillach oraz taktykach tej klasy ale jakoś nie było czasu ...
W związku z tym, że nasze stare forum zostało częściowo utracone skorzystałem z okazji oraz postanowiłem napisać taki oto mały poradnik.
Przejdźmy do tematu ...
Na wstępie opowiem może o Guardianie jako takim. Guardian jako klasa jest jednym z ważniejszych elementów fellowshipu (obok minstrela), ponieważ spełnia rolę tanka (tank - czołg), czyli osoby, która bierze na siebie cały damage chroniąc innych. Jako, że Guardian może nosić ciężkie zbroje oraz ciężkie tarcze od 15 lvl to łatwiej będzie mu tankować moba niż minstrelowi, który może nosić lekkie zbroje
(chyba, że ma wstawionego traita na średnie zbroje).
Guardian na 30 lvl ma możliwość noszenia łuków oraz kusz, które niewątpliwie pomagają w solowaniu aczkolwiek ja ich nie używam, ponieważ często mnie zawiodły. Przykładem mogą być różnego rodzaju instancje, w których to zdarzało mi się wybudzić uśpionego moba co nie było mile widziane przez RL
.
Co inne klasy powinny o nas wiedzieć
1.Jeżeli masz na sobie moba nie uciekaj od nas! Wręcz odwrotnie biegnij jak najszybciej w naszą stronę abyśmy mogli wsiąść Twoje aggro. Nie mamy zamiaru biegać po całej instancji aby przejąć aggro moba, który Ciebie bije.
2.Jeżeli padniemy w walce, a jest jeszcze co najmniej dwóch minstreli healujących team, a większość dookoła padła najpierw podnoś nas, ponieważ jesteśmy ważniejsi niż inni z teamu ( nie urażając żadnej klasy
)
3.Daj nam chwilę czasu aby nabrać aggro na mobie! Naprawdę tego nie lubimy kiedy RL oskarża nas o to, że nie trzymaliśmy aggro jakiegoś moba, bo jakiemuś debilowi zachciało używać się skilli tauntujących co doprowadziło do śmierci większości raidu/teamu, ponieważ mob miał drastyczne aoe (Area of effect).
4.Mamy sporo skilli tauntujących ale nie zawsze mogą zadziałać. Czasami się spotykam, że mój krzyk (skill Challenge itp. – ale o tym zaraz) mob rezystował. Więc nie krzyczcie, jeżeli nie zbierzemy od Was aggro. Częściej jednak powodem śmierci kogoś z teamu jest nie przestrzeganie punktu pierwszego
To tyle na wstępie
Bardziej wytrwałych zapraszam do dalszej części tematu gdzie zawarte są opisy skilli, traitów i różnych taktyk Guardiana.
Skille
Oto spis wszystkich skilli Guardiana razem z opisem:
Guardian’s Ward – Skill dostępny od 1 lvl. Słabym dmg ale fajne buffy robią go moim ulubionym skillem. Po ulepszeniu poprzez wsadzenie traita daje + 5 % Blocku, Parry oraz obrony na zwykłe obrażenia. Ale o tym potem
Main hand weapon dmg + 8 damage.
Daje 4.0% do Parry
Daje 4.0% do Blocku
Czas trwania: 10 s
Koszt powera: 37
Cooldown: 3s
Sting – Bardzo słaby skill dostępny od 1 lvl. Słaby dmg, nie daje żadnych buffów. Nie używam skilla bo nie widzę żadnego zastosowania.
Main-hand weapon dmg + 4 dmg
Koszt powera: 31
Cooldown 6sec
Shield-Blow – Fajny skill zwiększający aggro na mobie oraz zadający spory dmg. Dostępny od 1 lvl
131 zwykłych obrażeń
Koszt powera: 69
Cooldown: 3 sec
Sweeping Cut - Zwykły skill AoE, który zżera dużo powera, a przy złym użyciu może wybudzić łatwo moby z uśpienia
Skill dostępny od 2 lvl.
2 ataki:
Main hand + 5 damage
Main-hand Weapon damage
Koszt power: 73
Cooldown: 9sec
Ilość celów: 3
Shield-Swipe – Skill, który uruchamia się dopiero jak zablokujesz nieprzyjacielski cios. Otwiera nowe skille dostępne na wyższych lvlach. Mały koszt powera, spory dmg oraz zwiększanie aggro na mobie jest skillem, który każdy Guardian powinien mieć na pasku pod przyciskiem 1. Skill dostępny od 4 lvl
2 ataki:
Main hand weapon damage + 1
5 zwykłych obrażeń
Koszt powera: 9
Cooldown: 5sec
Vexing Blow – Skill o dużym dmg i duzym cooldownie. Zwiększa aggro na mobie. Dostepny od 6 lvl. Po wsadzeniu traita zadaje AoE na dwóch celach.
Main hand weapon damage + 18
Koszt powera: 23
Cooldown: 6sec
Retaliation – Razem z Shield-Swipem jest jednym z ważniejszych skilli Guardiana, ponieważ otwiera nowe skille, a do tego zadaje duży dmg. Skill ten uruchamia sie dopiero przy sparowaniu ciosu. Dostepny od 8 lvl.
Main hand weapon damage + 21
Koszt powera: 13
Cooldown: 5sec
]
Bash – Po wykonaniu Shield-Swipe`a otwiera się nam na 10 lvl nowy skill – bash. Jest to bardzo fajny skill bo nie dość, że zadaje duży dmg (jak na tanka duży
) to na dodatek stunuje moba na 3 s.
15 zwykłych obrażeń
Stunuje na 3s
Koszt powera: 6
Cooldown: 5sec
Overwhelm – Podobnie jak w przypadku Bash ten skill otwiera się ale po wykonaniu Retaliation. Jest skillem o najwyższym dmg. Zżera dużo powera. Dostępny od 10 lvl.
Main hand weapon damage +35
Koszt powera: 28
Cooldown: 5sec
Whirling Retaliation – Jest skillem AoE o średnim dmg, który uruchamia sie po wykonaniu Retaliation. Jest dostępny od 14 lvl.
Main hand weapon damage +18
Koszt powera: 40
Cooldown: 5sec
Ilość celów: 5
Catch a Breath – Dziwny skill healujący. Nie dość, że kosztuje dużo powera to jeszcze słabo Ciebie healuje. Nie opłaca się używać moim zdaniem.
Daje 128.4 - 133.4 morale
Koszt Powera: 74
Cooldown: 1 m
Thrust – Skill otwiera się po użyciu Retaliation. Jest słabym DoTem (Damage over Time)
ale na wyższym lvl dostaniesz innego skila, który w połączeniu z tym daję Ci naprawdę niezłego DoTa. Dostępny od 18 lvl.
Main hand weapon damage + 5
Zadaje 6 dmg
Zadaje 6 dmg co 2 sekundy na 8 sekund
Koszt powera: 28
Cooldown: 5sec
Guardian’s Pledge – Jeden z najbardziej przydatnych skilli dla Guardiana. Nie jeden raz uratował mi przysłowiową dupę
. Dostępny od 20 lvl.
Dodaje 50% szansy do Evade`a
Dodaje 50% szansy do Parry
Dodaje 50% szansy do Block
Czas trwania: 15sec
Koszt powera: 21
Shield-Taunt - Tak jak mówi skill jest to taunt
o dosyć dużym zasięgu. Uruchamia się po użyciu Shield-Swipe`a. Dostępny od 22 lvl.
Koszt powera: 40
Cooldown: 5sec
Maksymalny zasięg: 10m
Protection – Kiedy masz założona tarczę możesz chronić jednego ze swoich towarzyszy dając mu kilka procent do Evade`a, Blocka i Parry. Po zrobieniu i wstawieniu traita daje 10% do threata. Bardzo przydatne na Minstrela. Dostępny od 24 lvl.
Dodaje 1.3% szansy do Evade`a
Dodaje 3.0% szansy do Parry
Dodaje 3.0% szansy do Blocka
Cooldown: 10sec
Challenge – Bardzo ważny skill tauntujący. Jest najlepszym tauntem jakim dysponujemy ale ma mały zasięg dlatego tak przestrzegamy aby osoby, które mają na sobie moba biegły do nas a nie odwrotnie. Przez 10 sec trwania tego skilla żaden inny taunt nie może „ukraść” nam moba. Dostępny od 26 lvl.
Czas trwania 10s
Koszt powera: 7
Cooldown: 45sec
Zasięg: 7 m
Thrill of Danger – Trochę inny skill niż te wcześniejsze. Bardzo przydaje się w walkach z dużą ilością mobów gdzie Lmi nie nadążają z wysyłaniem powera. Skill ten daję Ci ok 200~350 powera za jednego mobka. Czyli jak walczysz z załóżmy 6 mobami to dostajemy ok. 1000 powera
Skill dostępny jest od 28 lvl.
Cooldown: 7m
Maksymalna ilość celów: 3
Salt the Wound – Skill zadający spory dmg, a w połączeniu ze skilem Thrust jest bardzo dobrym DoTem. Dostępny jest od 28 lvl.
Main-hand Weapon + 20 dmg
Cost: 20 Power
Cooldown: 5sec
Warrior’s Heart – Skill ten dodaje nam dużo morale na 1 min. Bardzo przydatne kiedy sollujemy jakiegoś Beryl Shardowego moba
Dostępny od 30 lvl.
Adds 420 Max Morale
Duration 1m
Cooldown: 5m
Deep Breath – Skill usuwający cooldown Guardian`s Pledge, Warriors Heart, Catch a Breath i Thrill of Danger. Skill dostępny od 34 lvl.
Turn the Tables – Skill otwierający conjuction (skille grupowe). Jest bardzo fajny, ponieważ „oddajesz” stuna i dazes`a tym samym stunując moba na 5 sec i otwierając na nim conjuction. Jedyny minus to taki, że nie możesz użyć tego skilla jeżeli nie jesteś zestunowany. Dostępny od 36 lvl.
Main hand weapons damage + 5
Stunuje na 5 sec
Budzi Ciebie z dazesów i stunów otwierając conjuction
Koszt powera: 20
Cooldown: 5m
Guardian’s Promise – rzeźbisz z niczego gwizdek, którym może ktoś Ciebie zsammonować do siebie. Bardzo przydatne. Dostępny od
Cooldown: 15sec
Fray the Edge – Kolejny skill tauntujący. Trochę gorszy od Challenge. Ma mniejszą „moc” tauntowania ale większy zasięg. Dostępny od 40 lvl. Ma 1% szansy, że otworzy conj.
Cost: 9 Power
Zasięg: 25m
Cooldown: 10sec
Engage – Inny troszku skill powodujący spowolnienie moba o 25% oraz Twoje o 15% na 15 sec. Przydaje się kiedy mob „ucieknie” Ci do np. Minstrela. Dostępny od 42 lvl.
Spowalnie Twój cel o 25%
Spowalnia Ciebie o 15%
Czas trwania: 15sec
Koszt powera: 25
Cooldown: 1 m
Charge – Co tu się rozpisywać. Daję ci chwilowe przyspieszenie. Skill dostępny od 48 lvl.
+50% do szybkości biegania
Czas trwania 7sec
Koszt powera: 20
Cooldown 3m
Shield Wall – Na 50 lvl otrzymujesz ciekawy skill, który pozwala Ci na jakiejś osobie z teamu być niewrażliwą na żadne obrażenia. Tym samym Ty dostajesz te obrażenia, które powinna dostać osoba wyznaczona przez Ciebie. Jedynym minusem jest, że nie możesz blockować, evadować i parrować.
Nie możesz Blockować, Evadować oraz Parrować
Transferuje cały dmg Twojego cela do Ciebie
Zmniejsza Twoją prędkość o 10%
Koszt Powera: 10 ; 25 powera na sec
Zasięg: 5m
Cooldown: 20sec
Improved Sting – Ulepszony Sting. Po 10 sec zdejmuje jeden Coruption z przeciwnika. Dostępny od 52 lvl.
Koszt Powera: 4
Zasięg: 3m
Cooldown: 6.2sec
Impoved Shield-Blow – Ulepszony Shield-Blow
. Zadaję trochę więcej dmg i chyba generuje wjększego threata.
Koszt powera: 69
14 Zwykłych obrażeń
Koszt Powera: 8
Cooldown: 3.5sec
Take To Heart – Dobry skill, w którym wysysujemy troszkę powera od oponeta kosztem morale.
Main-hand weapon + 4 dmg
Cel zostaje wyssany z 18 powera
Napastnik dostaje 35 powera
Koszt Morale: 14
Cooldown: 2 min
Litany of Defiance – Ciekawe
. Na 50 lvl dostajemy Threat over Time – coś nowego w LotRO. Po udanym zablokowaniu ciosu możemy krzyknąć obszarowo na maksymalnie 3 przeciwników w obrębie 7 metrów. Wydaje się być dobrym skillem ale jak będzie w praktyce – zobaczymy.
Zasięg: 7.2m
Maksymalna ilość celów: 3
Obszar: 7m
Zwiększa Threat over Time na 15 sec
Koszt Powera: 9 powera
Cooldown: 20sec
Specjalnie nie wymieniłem wszystkich skilli Guadriana, ponieważ niektóre uruchamiają się dopiero w danym stancie. Guardian ma 3 stancy: jeden do defensywy i dwa do ofensywy.
Stance defensywny –
Guardian`s Defence (Otrzymujesz go na 4 lvlu) daje Ci +5% do Blocku. Jest to typowy stance defensywny chociaż może do tego również Guardian`s Parry.
Stance ofensywny – Tak jak mówiłem wcześniej są dwa:
Guardian`s Parry (Dostajesz go na 12lvlu), który dodaje, jak sama nazwa wskazuje +5% do Parry.
Overpower (20 lvl) jest typowym stancem ofensywnym, który daje Ci:
+15% Melee Damage
+20% Zwiększenie kosztu powera skilli melee
-5% szansy Evade`a
Nie możesz Blockować
Podczas takiego stanca otwierają Ci się trzy dodatkowe skille:
Force Opening (30 lvl) – Otwiera on użycie Rataliation, do tego zadaje ogromny dmg na wyższych lvlach.
Main-hand Weapon damage + 5
Koszt powera: 35 Power
Cooldown: 21s
Stagger (46 lvl) – Skill jest fajny na pvp, ponieważ uciekającego creepa możesz dziabnąć w plecy i spowolnisz go o 25% i zmniejszysz jego szybkość ataku o 15%. Skilla zadziała Tobie kiedy atakujesz zza pleców lub kiedy skrytujesz.
Brutal Strike (56 lvl) – Najlepszy dotąd skill ofensywny z Overpowera. Spory cooldown jak na skill malee.
Main-hand weapon + 6 dmg
Koszt powera: 6
Cooldown 15sec