Huriel
|
|
« on: April 16, 2009, 01:41:08 PM » |
|
Aggro – agresywne zainteresowanie potworka daną postacią. Pochodzi od angielskiego „aggraviation” (pot. denerwować, drażnić)
AOE - ang. area of effect - umiejętności, które mają określony zasięg i działają na określoną liczbę przeciwników/grupę. AoE może zadawać obrażenia lub zakładać debuffy albo leczyć/buffować w określonym obszarze. Jeśli chodzi o AOE zadające obrażenia, najczęściej przeciwnik będący głównym celem i inni znajdujący się najbliżej niego otrzymają najsilniejsze ciosy.
Buffy – umiejętności, które maja działanie wspomagające dla jednej osoby bądź dla całej grupy. Mogą np. zwiększać ilość morale, many, zwiększać regenerację w walce, prędkość ataku, szanse na unikanie ciosów, ich sparowanie, zwiększają odporności na określony typ obrażeń lub ilość zadawanych obrażeń itp., itd. Buffer - osoba mogaca rzucać buffy.
Cast(owanie) – ang. rzucać, czarować – użycie umiejętności, często też w rozumieniu "indukcja, czas potrzebny na użycie".
Conjunction - ang. połączenie, a także "fellowship manoeuvre", czyli manewr grupowy - wspólny manewr wykonywany przez minimum 2 członków grupy, który w zależności od używanych kolorów (czerwony R - obrażenia bezpośrednie, żółty Y - DOT'y, zielony G - leczenie HOT'y, niebieski B - power). Żeby manewr wyszedł, potrzeba minimum dwóch "kółek" tego samego koloru (np RR) bądź trzech w rożnych kolorach (GYB), ale w odpowiedniej kolejności. Najlepsze są conjunctions złożone z 6 kombinowanych kolorów, np RGYBRG
Cooldown/timer/reset skilla – CD - czas, który musi upłynąć, aby można było ponownie użyć danej umiejętności.
Creep - ang. skradać się, cierpnąć - potoczne określenie postaci monster playera w PVMP, czyli w lotrowej wersji pvp.
Crowd control – CC - kontrola tłumu – wszelkie umiejętności mające na celu wyłączenie z walki części przeciwników ( tym rooty, stuny itp - opisane niżej).
Debuff - przeciwieństwo buff'a - umiejętności, ataki, których efektem jest obniżenie odporności, prędkości/ siły ataku, poziomu podstawowych atrybutów (vit, might, agi, fate, will), czyli mające negatywny wpływ na akcje danej postaci lub przeciwnika, często kończące się DOT'em lub stunem. Debuff'owanie to także ściąganie buffów z wroga.
Deed – ang. osiągnięcie, wyczyn. - W Lotro mamy deedy klasowe, rasowe, odkrywcze i polegające na zrobieniu odpowiedniej ilości questów bądź na zabiciu odpowiedniej ilości potworów. Ukończenie deedów owocuje otrzymaniem określonych bonusów lub tytułu (patrz traity)
DOT - ang. damage over time - czyli zadawanie określonej liczby obrażeń w określonym interwale, przez określony okres czasu (np 35dmg co 5 sekund przez 35 sekund).
Drop - ang. upuścić - czyli określenie na to, co "wypada" z potwora/bossa po jego zabiciu, lub po otwarciu skrzynek z nagrodami.
Fellow(ship) - ang. kompan, bractwo, towarzystwo - czyli grupa po prostu.
Heal – leczenie, uzdrowienie. Wszystkie umiejętności, które zwiększają jednorazowo lub poprzez pewien okres czasu (tzw. Hot’y) morale gracza lub całej grupy.
HOT – ang. heal over time – czyli leczenie rozciągnięte w czasie (np.: leczenie 35 morale co 5 sekund przez 30 sekund).
Instancja/ Instance - wydzielone obszary krain, gdzie postać/grupa/rajd może wchodzić w interakcję z danym miejscem/bossem samotnie, czyli bez zakłóceń z zewnątrz (inne grupy, kanały chatu inne niż kinshipowy itp) Każda grupa ma swoją własną "wersję" instancji. W inastancjach, które maja zwykle wyższy poziom trudności niż tereny nieinstancjonowane, najczęściej potworki są sygnaturami bądź elitkami, walczy się z bossami, a także można dostać najlepsze nagrody i najlepsze dropy.
Mob – ang. tłum - potwór, stworzenie, które może zabić gracza, albo on je
NPC – non-playable-character – czyli wszelkie postacie w grze, można – lecz niekoniecznie wchodzić z nimi w interakcję.
PVE - ang. player versus environment - czyli gracz przeciwko otoczeniu (potworom, npc-om, przyrodzie itp).
PVMP - and. Player versus monster player - Lotrowa wersja PVP, gdzie "druga strona" ma możliwość wcielenia się w siły Zła, czyli w orki, wargi, pająki itp.
PVP - ang. player versus player - czyli gracz przeciwko graczowi. Daje dużo radości, ale zdarza sie, że tym mniej wytrzymałym graczom pęka żyłka Uśmiech
PUG - ang. pick up group - grupa złożona z przypadkowych osób, tzw "randomów"
Quest - ang. poszukiwanie - zadanie do wykonania z określoną nagrodą (tytuł, przedmiot, pieniądze, umiejętność itp).
Rajd - grupa najczęściej powyżej 6 osób (bo każdą grupę można przekształcić w rajd, wystarczą dwie osoby). Rajd w Lotro może mieć maksymalnie 24osoby. Ludzie są podzieleni na 4 grupy, po 6 osób każda. Najczęściej formowane w celu zabicia trudniejszych bossów w instancjach rajdowych lub dla lepszej zabawy na terenach PVP. W rajdach nie aktualizują się questy i deedy (oprócz questów rajdowych)
Resistance – ang. opór, wytrzymałość – odporność na obrażenia i ataki różnego rodzaju (np. fear, shadow, poison, wound, disease, common).
Root - ang. korzeń - zastopowanie przeciwnika poprzez "zakorzenienie" go na krótki okres czasu w miejscu (od kilku do kilkudziesięciu sekund).
Skill – ang. umiejętność. Tactical skill – umiejętność taktyczna, czyli wszystkie leczące i zadające obrażenia.
Stun/Daze/Riddle/Mezz - ogłuszenie/oślepienie/ogłupienie - określenia na wyłączenie przeciwnika z walki na kilka-kilkadziesiąt sekund. Na dobrą sprawę każda z klas posiada chociaż jednego skilla, który może wyłaczyć przeciwnika z walki w ten sposób (NP: blinding flash - lore master, riddle - burg, song of the dead - minstrel, sound the attack - champ, bash - guardian, shocking touch - rk, routing cry - kapitan).
Threat – ang. groźba - miara agresji skierowanej na gracza przez NPC/potwora. Im groźniejszym się wydaje dany gracz potworkowi, tym większa szansa, iż zostanie ta osoba zaatakowana w pierwszej kolejności. Threat/groźba jest generowana poprzez zadawanie obrażeń, okrzyki (np. taunt – ang. „obraza, złośliwa uwaga”) lub leczenie.
Tier – ang. poziom, stopień – wiele klas działa na zasadzie, że najpierw musi użyć umiejętności niższego poziomu, by odblokować inne, na wyższym poziomie.
Trait – ang. cecha charakteru. Traity zdobywa się w Lotro poprzez kompletowanie deedów (patrz wyżej). Traity dzielą się na: - virtues (ang. cnoty, zalety – takie same dla wszystkich graczy), - klasowe (otrzymywane po użyciu określoną ilość razy danej umiejętności lub po ukończeniu questów klasowych) - rasowe (inne dla każdej rasy, do tego dochodzą reputacyjne zwoje „virtuous elf/dwarf/man/hobbit dodające +1 do trzech różnych virtues. - legendarne – otrzymywane poprzez a) skompletowanie wszystkich kartek z legendarnych klasowych książek, b) ukończenie questów klasowych na 45 i 58lvl, c) reputację kindred u Iron Garrison Guards w Morii, d) ukończenie pierwszych 6 książek tomu drugiego w Morii.
Wipe - ang. wytarcie, zmiecenie - czyli masowa śmierć wszystkich w grupie.
|