Pages: [1]
  Print  
Autor Topic: Minstrel overview - czyli co inne klasy powinny wiedzieć na temat grajków:)  (Read 13288 times)
Huriel
GM Iron Lady ;-)
Administrator
Forum Addict
*
Offline Offline

Wiadomości: 10656


KoHaniutka


« on: May 21, 2008, 11:22:47 AM »

ten post jest przede wszystkim dla pozostałych osób które nie mają w swoich zasobach wysokopoziomowego minstrela. Ogólnie to jest podsumowanie z uzupełnieniem jednego z najlepszych postów który widziałem na oficjalnym forum LOTRO http://forums.lotro.com/showthread.php?t=33296 - sa tam także posty dla innych klas, ale nie wnikam w to, polecam poczytać.

1.   Ogólnie


Jesteśmy podstawowa klasa, której zadaniem jest leczenie i wskrzeszania. Nie jest naszym celem utrzymać Cie przy życiu z pełnym morale, jedynym naszym celem jest żeby morale nie spadło do zera. Dlatego czesto nie leczymy na początku walki i nie leczymy każdego. Robimy tak po to zeby nie zebrać aggro i być w stanie pomóc w krytycznym momencie - jest to jak najbardziej OK, patrz niżej.

2.   Leczenie


Mozemy leczyć skutecznie tylko kiedy nie ma na nas mobów, w interesie całej grupy jest zdejmowanie ich z healerów tak szybko jak to mozliwe.
Jezeli mobek jest na nas/na innym healerze, to wtedy healer jest naszym priorytetem do leczenia, kolejny jest główny tank (MT), potem główny DPS (MA). Tak wiec hunterzy czasami padają – taka karma
Podczas rzucania heali kazdy mob, który nie ma odpowiedniego aggro na innym członku fellowshipu zacznie nas atakowac. To dotyczy 100% hunterow i klas walących z odległości, które „kochają” minstreli, kiedy niedoświadczone fellowship pozostawiają ich niezestunnowane do rozwalenia na koniec. To jest podstawowy błąd klas początkujących w roli tanków – tanki i LM czesto o tym wiedzą.
Potrafimy leczyć tylko wtedy kiedy jesteś w zasiegu naszego wzroku (Line of Sight aka „LOS”), nie uleczymy cie kiedy jesteś za rogiem, za skałą itp.
Nasze leczenia mają ograniczony zasieg (20m), trzymaj sie stosunkowo blisko i starajmy sie nie rozdzielac fellowshipu podczas walki na oddalone grupy.
Nie mozemy leczyc w ruchu, np. kiedy uciekamy – kapitan moze – nasze instant wymaga zatrzymania sie. Wyjatkiem jest Soliloquy of spirit, jednak jest to HoT, który przy najlepszym ustawieniu traitów i na buffach poleczy maks 150morale co 3 sekundy przez 30-60sek.
Blyskawiczne leczenie (Chord of Salvation): leczy jakieś 30-40% ale kosztuje sporo powera - 2,5 raza normalny heal -  spory threat, ma duzy cooldown - 30sek (może być zredukowany dzięki legacji na broni legendarnej).
Szybkie leczenie (Raise the spirit): leczy jakieś 25-35% kosztuje prawie tyle samo powera co normalne leczenie, generuje mały threat, ale ze wzgledu na timer 3s i czas rzucania koło 0,9s nie da sie go spamować.
Normalne leczenie (Bolster courage): leczy jakieś 30-45% kosztuje tyle samo powera co szybkie leczenie, wiekszy threat, da sie spamować co 2,3s ze wzgledu na taki czas castowania.
Grupowe leczenie (Inspire Fellows): leczy jakieś 30-35%, średnio kosztowne zwazywszy, że leczy całą grupę, ale duzy threat i timer 10s.
Leczenie „desperackie” grupowe (Triumphant spirit): leczy jakieś 70% dla kazdego z grupy, instant, ale 100% ze zaggrujemy na siebie mase potworków no i timer 10 minut – uzywane sporadycznie, bo szansa, że po nim zginiemy jest spora. Cooldown możliwy do zredukowania dzięki legacji na broni legendarnej.
Buff regenerujący morale (Anthem of free people) – praktycznie bez threata, ale zeby go rzucic musimy wczesniej uzyć 3 nieleczących skilli (ballad 1,2,3 tieru) i działa normalnie przez 30 sekund, tak wiec nie da sie czesto używać w dynamicznej walce. Mamy dodatkowego Buffa legendarnego dającego dużego HOTa (Fellowship heart). Koszt powera porównywalny do inspire fellows, ale leczy zdecydowanie więcej i w czasie. Trzeba go mieć. Normalny cd 30min, z traitem - 25min.

3.   Wskrzeszanie – czyli co po wipie

Nie podnosia sie dopóki nie powiemy !!!
Jezeli droga jest „czysta/ da sie przebiec” damy rade sami.
Nasz out of combat rezz (lvl 20) nie ma timera i ma zasieg 25 m, wiec nawet jak lezysz wśród mobków mozemy szybko podnieść cały fellowship, zwłaszcza wykorzystując nasz skill do ograniczenia zasiegu agoro mobków „Song of distraction”.
Po naszym rezzie nie ma dreada i mozna iść dalej, dlatego jest wazne zebyście poczekali.

Mozemy zdjąć dreada (na niższych levelach pojedynczego, od 52lv obszarowo) jak ktoś zrobi release, ale timer jest 30min (z traitem 25).

Nie mozemy wskrzeszaa w walce do momentu kiedy zdobedziemy legendarnego skilla Rally, a i wtedy jest to timer 25 minut, tutaj kapitanowie mają lepiej, bo mogą rezpwać w walce od 20lvl. Cooldown na Rally można zmniejszyc dzięki legacji na broni legendarnej i odpowiednim traitom do 8 minut.
I tu istotna informacja dla kapitanów - najpierw rezują minstrele, własnie dlatego, że mają tak krotki cd na reza (no chyba, że mincerzy padna, wtedy kapitani rezuja).
Kolejność wskrzeszania w walce jest podobna jak leczenia, tyle, że Kapitan bedzie na równi z helerami – znowu Hunterzy sorki.

4.   Kontrola mobków

Mozemy przestraszyc mobka na 15s (timer co 30s), niestety uciekając moze przywołać kumpli, tak więc stun LM/Burga jest lepszy.
Mozemy usypiać nieumarłych na 30s – dokładnie jak stun LM na ludzi.

5.   Dodatkowe informacje istotne dla fellowshipu

Posiadamy rewelacyjny skill „Lay of Hammerhand” który widoczny jest po tym, że dookoła nas świeci sie taki jakby kokon. Powoduje to, że zamiast dostawac damage na morale kazdy dmg do morale jest przenoszono na 0,5 dmg do power. Tak wiec mamy efektywnie wiecej morale niz tank  . Są jednak pewne ograniczenia na które Minstrel/LM/Fellowship musi uwazac:
      i.   LM jezeli wiesz, że musieliśmy użyć Hammerhanda, to niezmiernie istotnym jest wrzucanie nam powera, poniewaz to jest dla nas jak morale. Czyli wtedy to powinno byc wasze I-sze zadanie. Uwaga: jezeli Power spadnie do zera, to tarcza sie wyłączy, a jest na 10 minutowym timerze 
      ii.   Wszyscy uważają wtedy na nasze agoro, bo to, ze mamy 100% morale nie oznacza, że nie mamy agoro !!!
      iii.   Po stunie tarcza schodzi i niestety mamy timera 20 min wiec jakbyśmy mieli tankowac, to plz antystuny dla nas. Na 54lvl skill ten jest ulepszony i jajko zaczyna chrnic równiez przed przerywaniem castowania.
Mamy mozliwość grania „Song of Aid” która odblokowuje przez 10s dla całego fellowshipa wszystkie skille reaktywne, czyli nie musicie zestunować, parrować, zabić mobka itp zeby uzyć konkretnego skilla –wcześniej zapowiadamy, że puścimy takiego skilla, korzystajcie !!!
      i.   Dodatkowo LM mogą spamować „Beacon of Hope” co 1s za 50% kosztów
Posiadamy „Call to greatness” instant, działa 15 sek na timerze 5 minutowym (do zredukowania do 4min dzięki odpowiedniemu ułożeniu traitów z Keeper of tales) i daje jednemu członkowi fellowa odpowiednie skille:
      i.   Burglar  +15% damage do ataku pozycyjnego. Surprise Strike co 5 sekund. 
      ii.   Captain  Generuje zdarzenie pokonania wroga oraz stan “ Battle-readied” co 5 sekund. 
      iii.   Champion  Generuje zdarzenie pokonania wroga i 2 Fervor. Daje 1 Fervor co 5 sekund. 
      iv.   Guardian  +25% threat. Daje “Guardian's Ward”co 5 sekund. 
      v.   Hunter  −10% threat oraz 3 Focus. Daje 2 Focus co 5 sekund. 
      vi.   Lore-master  −3% szans na zrezistowanie Blinding Flash. Timer na Blinding Flash co 5 sekund. 
      vii.   Minstrel  +10% do leczenia. “Chord of Salvation- insta heal” co 5.

Powiemy komu go dajemy Tank/DPS bedą raczej na topie listy, warto zebyście wiedzieli jak to wykorzystac.
Mamy skilla do uzycia tuz przed wipem, kiedy udajemy martwego (hobbici mają dodatkowo drugiego) mozemy tak lezea przez 30sekund (do wydlużenia dzięki legacjom na broni) i nie mamy wtedy aggro i obrażen poza AOE i DOT. Wazne jest, zeby wtedy odciągnąć mobki od tego miejsca gdzie lezymy, poniewaz jak sie podnosimy całe aggro nadal jest na nas. Zapobiega to pełnemu wipowi poniewaz po 30sek wstaniemy i was podniesiemy. Sam minstrel tez musi wiedzieć, gdzie padac, by po upłynięciu czasu nie podnieść się za blisko mobów i nie złapać aggro.
Mamy skilla „Song of distraction” który zmniejsza o 75% zasieg aggrowania danego mobka, wiec czasami zamiast walczyc lepiej go uzya i prześlizgnąć sie całym fellowshipem obok.

6.   Nasz udział w conjunction


Krótko z mostu nasz udział jest ograniczony, poniewaz leczenie ma priorytet, czesto mamy general error lub „you have to face target”, wiec choć sie staramy nie zawsze nam wyjdzie.
Najlepiej jak walimy Blue/Green ze wzgledu na punkt powyzej oraz na to, iż B działa z dystansu (R i Y nie, chyba, że się jest rk lub hnt) a z reguły stoimy poza walką;.
Drodzy Burgowie – mamy skilla instant który zwieksza obrazenia do conjunction fellowshipowych, jezeli dacie nam znać wcze śniej, że conjunction nadchodzi bedziemy gotowi go uzyć na czas (Call to the fellowship).

Autorstwa Hurgo, modified by Huriel
Galder
Wojownik Twierdzy
Bohater
*
Offline Offline

Wiadomości: 769



« Reply #1 on: May 23, 2008, 11:17:23 AM »

Bardzo fajnie opisane. Chciałbym jednak wprowadzi kilka poprawek, gdyż mój 39 lev minstrel ma trochę inne timingi skili. Może to poprawili po ostatnich bookach i patchach, ale lepiej napisac.

Zasięg wszystkich skili leczących "targeted" czyli jak muszę kogoś zaznaczyc aby uleczyc to 25 m, natomiast wszystkie leczenia grupowe mają zasięg 20 m.

Koszt powera za grupowe leczenie jest prawie 4xjeden targeted, więc bardzo wysoki, podobnie instant targeted heal, nieco tańszy ok, 2,5xdroższy od normala.

Instant targeted heal ma timer 30 sek.
Instant group desperate heal ma timer 15 minut.

HoT/buff morale regen wraz z traitem classowym Glorious Anthem przedłuża się z 30 do 45 sek. działania, dotyczy wszystkich Anthemów, łącznie z redukcją threata od leczenia.

Za pomocą Cry of the Chorus raz na 10 minut możemy otworzyc sobie instant dostęp do wszystkich skili, np. buff morale regen albo redukcja threata za leczenie, bez potrzeby przebijania się przez wszystkie balladki.
Mamy podobny skill, który otwiera drogę do skilli dla całej drużyny, ale to trzeba zapowiedziec, timer również 10 minut i na dodatek wymaga grania więc brak heali wtedy.

To co u minstreli jest świetne to genialna umiejętnośc zrzucania aggro z siebie, oczywiście jeśli ma się na to czas, dlatego więc trzeba zawczasu zredukowac, bo jak mobki już biją będzie za późno.
Anthem of Compassion pozwala zrzucic przyszłe aggro z leczenia na 30 sek (45 sek z traitem), wartro więc w miarę mozliwości użyc go chwilkę przed walką zaraz po zbuffowaniu drużyny za pomocą Song of Vogour -> Song of Ballance -> T3 balladką w zależności od potrzeby (można kilka na arz jak się zdąży kliknąc).
W miarę możliwości używac kiedy się da w walce Song of Soothing, które bardzo mocno zrzuca z nas aggro na inne klasy zasługujące  ;) np. tanka. Jest to możnaby powiedziec antytaunt. Często powoduje, że biegnące na nas mobki odwracają się szukając ciekawszego celu do bicia.

Możemy ściągac też dread z kogoś ale timer jest na 30 minutach.
Huriel
GM Iron Lady ;-)
Administrator
Forum Addict
*
Offline Offline

Wiadomości: 10656


KoHaniutka


« Reply #2 on: May 23, 2008, 12:10:30 PM »

thx Ethalgelwyn, po prostu post byl pisany z pamieci dlatego timery mogly sie nie zgadzac
Filavorin i Spółka
Wojownik Twierdzy
Bohater
*
Offline Offline

Wiadomości: 710



« Reply #3 on: August 19, 2010, 06:42:50 PM »

Bardzo ciekawy poradniczek, ale mam taka uwagę, mógłby go ktoś przepisać bo każdy polski znak diaktryczny (np ą) wyświetla mi się jako jakaś sekswencja zupełnie niepowiązanych ze sobą liter znaków i cyfr z góry dziekuję (proszę dlatego że dużej części poradnika nie zrozumiałem bo zwyczajnie nie rozszyfrowałem tego kodu) pzdr4all Filavorin
Edhenor
Lotro Officer
Forum Addict
*
Offline Offline

Wiadomości: 2718



« Reply #4 on: January 04, 2014, 02:04:26 PM »

Kilka zdań na temat minstrela i leczenia po wejściu HD dla innych klas.

1. Podstawowy skil minstrela Bolster our Courage leczy średnio ok. 4 k przy krycie 8-10 k. Tyle dostaje cel którego leczymy. Po około 2 sekundach reszta grupy oraz ponownie cel leczenia otrzymują znowu heala za około 90% wartości Bolstera. Choć może się zdarzyć, i zdarza się często że ten dodatkowy heal jest critem i wtedy leczy odpowiednio więcej.
Praktycznie więc można leczyć tylko tym jednym skilem. Celujemy w tanka i spamując Bolstera leczymy jego i całą grupę.
Mankamentem Bolstera jest to że jego czas indukcji to 1,8 sekundy ( przy niebieskiem drzewku i odpowiedniej legacji na broni). Nie pozwala to minstrelowi leczyć w biegu. Dodatkowo rozpoczęcie indukcji niejako przywiązuje minstrela do podłoża.

2. Prócz Bolstera minstrel obecnie używa Triumphant Spirit i Chord of Salvation. Oba te skile można używać w trakcie poruszania się ale..., Triumphant Spirit posiada 45 sekund cd, Chord 15 sekund cd.
Triumphant Spirit leczy około 10k przy krycie nawet ponad 20 k i leczy zarówno cel jak i całą grupę
Chord leczy tylko cel, a grupa dostaje tylko małego Hota za około 200-400 morale.
Pozostałe skile leczące są raczej mało istotne choć czasami się używa. Raise the Spirit kiedyś nie miał cd i indukcji więc używałem, obecnie całkowicie nieopłacalny.
Soliloquy of Spirit  używa się czasami ale raczej tam gdzie nie ma potrzeby dużego heala - daje Hota za 200-400 morale co kilka sekund.
Są też jeszcze skile warunkowe odpalane po spełnieniu pewnego zdarzenia ale jako że są właśnie warunkowe to nie zawsze są kiedy ich potrzeba.

3. Wszelkie Hammerhandy czyli bąble są mało istotne bo po pierwsze długie cd, po drugie to tylko 1000+ morale przez kilka sekund.

4. Po wydaniu części punktów w żółte drzewko minstrel może cały czas utrzymywać aktywny Anthem of War

Podsumowanie - Jeżeli nie musimy biegać i nic nas nie bije można naprawdę sporo wyleczyć i dodatkowo dawać grupie bonus do dpsu. Jeżeli biegamy, uciekamy prze mobami, heal jest raz na jakiś czas.
Nie wierzcie jak ktoś mówi że minstrel obecnie nie generuje threata! Jak pada tank to w większości przypadków wszystko leci na minstrela. O wszelkich dystansowych mobach nawet już nie wspominam.
viferia
Gość
« Reply #5 on: January 04, 2014, 02:25:10 PM »

Edek a jaki zasięg ma ten heal? (pytam zeby mniej wiecej wiedziec w jakiej odleglosci biegac od miniego zeby mogl leczyc a nie musial biegac )
Edhenor
Lotro Officer
Forum Addict
*
Offline Offline

Wiadomości: 2718



« Reply #6 on: January 04, 2014, 02:59:22 PM »

Quote
Edek a jaki zasięg ma ten heal? (pytam zeby mniej wiecej wiedziec w jakiej odleglosci biegac od miniego zeby mogl leczyc a nie musial biegac )

Jak sprawdzałem wczoraj to jest 20 m od celu a nie od minstrela.
Więc albo albo stoimy obok minstrela, albo w pobliżu tanka.
Pages: [1]
  Print